Josefine Dior

Till det sista hjärtslaget


Man kan inget annat än att skratta åt den här bilden!
Det här är något jag lagt märke till ungefär 1.000.000 ggr, senast idag.
Är det något vi svenskar inte gillar utan nästan känner oss obekväma med så är det att stå för nära någon. Man väljer tex hellre att stå än att sätta sig bredvid någon man inte känner och man pratar absolut inte (iaf inte i nyktert tillstånd, right?)
Varför? Egentligen. Jag menar om man kollar på bilden. Sådär är det ju ofta. Är det så farligt att ställa sig närmre? Man hade ju hellre ställt sig inne i kuren o sluppit bli snöad/regnad på.

Jag och Alex träffade en kille från Grekland på bussen för ett par år sedan och han började babbla på om allt och inget men han märkte att vi blev aningen obekväma. Han sa att han inte kunde förstå att det skulle vara så stelt och konstigt. Varför man inte skulle kunna va trevlig och prata med människor man inte känner som tex på bussen. 
Det är något med oss svenskar. Vi stör inte varann i onödan men som sagt, detta gäller bara i nyktert tillstånd. Annars skiter vi fullständigt i dessa små oskrivna reglerna som vi utan att ha tänkt på, själva skapat.

Vad tror ni det beror på? Hur gör ni själva? Känner ni igen er?

3 kommentarer:

Nannasnowblack - om träning, mode & allt möjligt! sa...

Vet precis vad du pratar om. Vi svenskar kan verkligen vara blyga. Svårt att säga orsaken.. Kanske folk i andra länder är utanför sina hem och sitter på uteställen/restauranger mer ofta än vi, att de då umgås med många människor, även sånna dem inte känner. Och så blir de mer utåttiktade på det viset :)

Thina sa...

Jag sätter mig alltid bredvid folk jag inte känner de gånger jag åker buss, och det är mycket folk på den, mest för att se deras reaktioner. XD
en del börjar skruva på sig och verka skitnervösa. Jag typ slänger mig ner på sätet och frågar nonchlant "det var ledigt här va?" en del säger inget, och en del mumlar fram ett "ja". :P

We Are Odd sa...

Hej var gärna med på DAGENS BLOGG! http://weareodd.blogg.se/2012/march/dagens-blogg-2.html#comment

Skicka en kommentar