Josefine Dior

Till det sista hjärtslaget

Ok. Nu ska jag ta upp ett ämne som jag inte alls hade tänkt skriva om egentligen men känner att jag som bloggare kring kropp-skönhetsideal kanske borde göra det. Flera av er har även frågat vad jag anser om detta så nu kör vi.

Ämnet är H&Ms överdrivet solbrända modell. Eller som artikeln heter "H&M befäster livsfarligt skönhetsideal". http://www.dn.se/debatt/hm-befaster-livsfarligt-skonhetsideal



Jag förstår faktiskt inte grejen. Så bara för att H&M råkar ha en solbränd modell så kommer solandet och hudcancern öka? Pga av denna modell? Vem vet om hon ens legat o tryckt i solarium i timmar åt gången? Eller hur photoshopat det är, som allt annat?
Det tror jag inte ett skit på! När jag ser bilden så tänker jag knappast "wow, sådär solbränd ska man vara.. nu ska jag sola massa så jag ser ut som henne".
Byter dom till en mindre solbränd modell så tror inte jag det skulle göra någon skillnad.
Folk solar både ute i solen och i solarium, har alltid gjort men att det skulle öka pga av H&Ms val av modell tror jag inte ett skit på.
Snarare tvärtom. Folk har sett hur hudcancern ökat och har nu valt att avstå från solandet eller iaf valt att inte göra det lika ofta. Det är heller inte lika "inne" att vara som en pepparkaka längre.
Kissie skrev om detta nyligen och hon är en av dom som väljer att i fortsättningen avstå.
Det är ju trots allt inte endast hudcancer du kan få av solning utan huden blir även rynkig snabbare ;)

Jag menar inte att jag inte tar detta på allvar men come on! Folk har och kommer alltid göra som dom vill, tyvärr!  Men det kommer inte ha med denna modell att göra.
Detta känns bara lite väl överdrivet av media enligt mig.
Ni som läst min blogg en längre tid vet att min mamma är en av dom som drabbats av just denna cancer.
Läs inlägget då jag tillslut valde att gå ut med det, här http://tilldetsistahjartslaget.blogspot.se/2011/09/blog-post.html

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror att många unga flickor som kikar på dessa bilder med den brasilianska foto-modellen ser hennes utseende som ett slags ideal de vill försöka efterlikna. Det i sin tur kan leda till att allt fler väljer att tillbringa allt mer tid åt att sola både ute i solen och i solarium.

Jossan sa...

Jag chansar på att bilden är väldigt mycket redigerad eller så blir hon väldigt lätt brunbränd.. :o

Härlig & bra blogg måste jag säga! :)

linnnnnn sa...

Hejsan! Jag säljer ett helt oanvänd svart hårförlängning på min blogg just nu. Det är äkta hår och jag säljer det för endast 400 kr. Om du är intresserad så får du hemskt gärna titta in! :)
http://lillalinnpinn.blogg.se/2012/may/aktasvart-loshar-med-clips-saljes.html#comment

Elsa sa...

Du ser det på rätt sätt men tyvärr finns det många individer som tar åt sig av det de ser i media, ofta indirekt, media fungerar så överlag. Även om man inte tänker att man tar åt sig gör man det innerst inne.

Men nog om tråkigheter, passa på att tävla och vinn 200kr att handla för hos Bodystore!
http://ricinolja.nu/tavling/

tjohej vad det går mellan pattar & lår! sa...

eller så har hon bara mörka anlag? menar det finns väl mörkhyade tjejer som även ser ut så där 'a naturelle' eller jag fattar inte hypen? får man inte ha färgade modeller utan att det är en 'vit' som solat för mkt och lider av cancer? :p

Anonym sa...

Så jävla bra inlägg. Du är fan bäst! :)

Skicka en kommentar